En munnfull teknologi

Årets siste munnfull gikk av stabelen fredag 7. desember. Vi tok på oss vår fineste julegenser og lærte mer om temaet e-handel.  Hva skal til for å lykkes, og hva gjør de andre? Hvordan påvirkes bedriften din av endringer i forbrukeradferd og konkurransesituasjon? 

En spesiell takk til våre samarbeidspartnere Ekornes, DIBS og Norwegian Rooms, som stilte opp og holdt interessante innlegg under lunsjseminaret.

En munnfull e-handel

Oddbjørn Hatløy er daglig leder for Norwegian Rooms, og snakket om ferdigvareindustriens møte med det digitale markedet. Hva skjer med den tradisjonelle forretningmodellen, og hvordan forholder norske bedrifter seg til forhandlernettverket som er sterkt gjeldende i mange av bransjene? Hvilke muligheter ser de mindre produsentene, og hva er nøkkelen for å lykkes for lokale merkevarer som konkurrerer mot store globale konsern som for eksempel Amazon, E-bay eller Alibaba? Lenke til presentasjonen

Patrik Müller fra DIBS presenterte E-handelsrapporten for 2018 og trendene fremover. Hvilke tjenester kjøper nordmenn på nett, hvilke betalingsløsninger foretrekker vi,  og hvor mye penger legger vi igjen i nettbutikker? Dette er en årlig rapport basert på undersøkelser blant 7000 forbrukere, og gir oss en pekepinn på hvor vi bør "legge kruttet", for mulighetene er mange! Lenke til presentasjonen

Øystein Vikingsen Fauske er leder for digitalisering og HR hos Ekornes. Ekornes har tatt digitaliseringsbølgen inn over seg for alvor, og Fauske fortalte om hvordan de satser på teknologi for å sikre fremtidig konkurransekraft. Sammen med seg på scenen hadde han vår egen Thomas Fossum, som i en lengre periode har jobbet tett sammen med Ekornes. De fortalte om arbeidet med å få på plass en digital plattform for forbedret kundeopplevelse og eCommerce. Lenke til filmen om Jens Ekornes